Audacityn taajuuskorjaus
Jouko Heikkala
2011-08-25 09:03:52 UTC
Hei...

Varmaan joku on keksinyt äärimmäisen yksinkertaisen ratkaisun tähän
käsittämättömän ärsyttävään ongelmaan: Työstän silloin tällöin
treenikämppä-äänityksiä kuunneltavampaan muotoon käytämällä
Audacity-editointiohjelmaa. Tarkoitus on siis muutella taajuuksia
miellyttävämmäksi, laskea laulua esim. enemmän alas, korostaa bassoja tai
diskantteja jne. Tämä onnistuukin Audacityllä aivan erinomaisesti, mutta
vuosia olen kironnut sen erästä uskomattoman tyhmää ominaisuutta - tai
sitten olen itse niin tyhmä, etten ole tajunnut: eli miten voin tallentaa
omia taajuuskorjauksen esiasetuksia? Siis, täytyyhän niitä voida
tallentaa!?! Ainakin tässä versiossa mitä olen käyttänyt, homma toimii niin,
että valitsen audiosta jonkun pätkän, ja sitten "Taajuuskorjaus"-toiminnon,
jolloin voin hyvin joustavasti säädellä taajuuksia kunnes saan sen korvaa
miellyttävään muotoon. Mutta "Esikuuntelu" toistaa vain muutaman sekunnin
pätkän, eli en voi tehdä niin, että valitsisin koko audion ja sitten
alkaisin taajuuskorjailemaan. Silloin en nimittäin kuulisi korjauksen
tulosta, koska esikuuntelu lähtisi audion alusta jossa yleensä ei vielä ole
mitään varsinaista musiikkia tms.

Ainoa vaihtoehto, millä olen tullut toimeen, on että kun olen kokeillut
taajuuskorjausta sopivan edustavalle pätkälle (n 3 sekuntia), kopioin kuvan
taajuuskorjauskäyrästä kirjoitusohjelmaan, sitten valitsen editoitavaksi
koko audion, ja valitsen uudestaan taajuuskorjaustoiminnon ja yritän
silmämääräisesti matkia mahdollisimman hyvin kirjoitusohjelmassa näkyvää
taajuuskorjauskäyrän muotoa.

Siis, olen ihan varma, että olen tyhmyyksissäni jättänyt jotain
huomaamatta... Eihän näin simppelin nerokkaassa ohjelmassa *voi* olla noin
tyhmää ominaisuutta?? Kun muuten siinä on ihan kaikki mitä tällainen
harrastelija kotitarve-editoija tarvitsee.

Ratkaisu on tietysti: vaihda ohjelmaa! Mutta... koen tämän kuitenkin
pienempänä vaivana kuin ihan uuden ohjelma opettelemisen. Nero Wave
Editorilla pystyy reaaliaikaisesti muuttelemaan taajuuksia, samalla kun
audiota kuuntelee, ja sitten tallentamaan omat esiasetukset. Näin se pitäisi
mennä, mutta muuten sen käyttö on paljon monimutkaisempaa kuin Audacityn.
GoldWavessa oli sama ominaisuus, mutta onnistuin kämmeltämään sillä pari
äänitystä pilalle (johtuen huonoista taidoista ja ikivanhasta
tietokoneesta...?), joten en ole uskaltanut sitä käyttää sen jälkeen.

Mutta tällainen vuodatus tällä kertaa

Henrik Herranen
2011-08-25 14:12:46 UTC
[...]
Perustan seuraavat ohjeet ohjelmaversioon:
Audacity 1.3.12-beta (Unicode), joka on omalle levylleni tullut
Ubunto 10.04 LTS:n paketinhallinnasta.

1) Säädä Equalizer-taajuuskorjain haluamaasi asentoon kuten ennenkin
haluamaasi esikuuntelualuetta käyttäen.
2) Painat ok. Nyt esikuuntelualueelle tulee taajuuskorjaus.
3) Valitse Undo, jolloin korjaus peruuntuu.
4) Maalaa koko kappale ja valitse Equalizer uudelleen. Siellä on
muistissa edelliset asetukset, joten painat suoraan ok.

Tässä Audacityn Equalizerin versiossa on "Select curve" -optio, josta
löytyy myös tallennusnappi.
[...]
Nou problem. Korkeintaan päivität versiosi uudempaan, niin johan alkaa
löytyä.

- Henrik
Good signatures never die, they just fade away
Jouko Heikkala
2011-08-29 10:21:06 UTC
Hei, kiitos neuvosta! Jotain tuollaista olin hämärästi itsekin kaavaillut,
mutta en ole osannut toteuttaa. Pitääpä kokeilla!

Niitä valmiita esiasetuksia siellä kyllä on, mutta en ymmärrä kenellä voi
olla käyttöä esim. puhelinäänimuunnokselle tms... Mutta jos pystyy
tallentamaan muokatun asetuksen, niin jo toimii.

"Henrik Herranen" <***@modeemi.fi> kirjoitti
viestissä:***@coffee.modeemi.fi...
.