Nauhoitusongelmia
'bout
2009-03-14 09:34:42 UTC
Yritin tumpelona tallentaa PC:n äänikorttini analogisesta ulostulosta
nettiradioita yms pc:lleni niin, että olen kytkenyt äänikortin REAR
SPEAKERS OUT lähdön suoraan saman äänikortin LINE IN 3.5mm jakkiin
lyhyellä 3.5/3.5 stereo piuhalla.

Windows Vistassa löytyy Sound Recorder niminen ohjelma, jolla sitten
olen kokeillut tätä tallennusta mutta vaikka tuosta muodostuukin
jonkinlainen wma tiedosto niin ei siinä kuitenkaan kuulu mitään. Olen
kokeillut myös MIC In liitäntää ja sama heikko lopputulos.

Onko Windowsin mukana jotain parempaa nauhoitusohjelmaa kuin tuo Sound
Recorder, jossa ei näe esim äänitasoja yms, joiden avulla voisi yrittää
spotata nauhoittuuko oikeasti mitään?

Toinen kysymys on se, että pystyykö tällaisella setupillani edes
nauhoittamaankaan, eli voiko samaa äänikorttia (Realtec, High Definition
Audio)käyttää sekä toistoon, että samanaikaiseen nauhoittamiseen?
Harri Tuominen
2009-03-14 10:10:24 UTC
Post by 'bout
[...]
Varsinaiseen ongelmaan en osaa sanoa mitään, mutta itse käytän joskus
samantapaisiin hommiin Screamer Radio -nimistä ohjelmaa.

http://www.screamer-radio.com/

Voi "nauhoittaa" suoraan MP3:ksi.
Harri
Jarkko Suomela
2009-03-14 12:27:32 UTC
Post by 'bout
[...]
Nettiradion ääni kuuluu koneellasi wave-sourcesta, ei ääntä tarvitsee
kierrättää analogisena koneen ulkopuolelta. Voit äänittää suoraan siitä
wave-sourcesta, kun valitset mikseristä nauhotuslähteeksi sen wave-sourcen.
'bout
2009-03-14 12:48:48 UTC
Post by Jarkko Suomela
Nettiradion ääni kuuluu koneellasi wave-sourcesta, ei ääntä tarvitsee
kierrättää analogisena koneen ulkopuolelta. Voit äänittää suoraan siitä
wave-sourcesta, kun valitset mikseristä nauhotuslähteeksi sen wave-sourcen.
En viiti tarkemmin specifioida käyttökohdetta ;-)mutta tässä minun
tapauksessa täytyy juuri kierrättää analogisena koneen ulkopuolelta.
Pitäisikö tämän onnistua äänikortilla, jossa on sekä sisään, että ulostulot?
Timo Raunio
2009-03-14 13:30:06 UTC
Post by 'bout
tapauksessa täytyy juuri kierrättää analogisena koneen ulkopuolelta.
Pitäisikö tämän onnistua äänikortilla, jossa on sekä sisään, että ulostulot?
Ainaskin mulla toimii noin ihan hyvin. On toiminut useilla sekä erillisillä
äänikorteilla että emolle integroiduilla. Onhan sulla mikseristä valittu
äänityslähteeksi line-in eikä sen volume ole nollilla? Useinmiten windows
oletusarvoisesti äänittää vain mikrofoniliitännästä.

TR
'bout
2009-03-19 16:03:20 UTC
Post by Timo Raunio
[...]
Nyt alkoi lopulta pelittää, en tiedä mikä loppujen lopuksi oli
alkuperäisessä setupissa vikana

TjA
2009-03-15 22:47:31 UTC
Post by 'bout
että olen kytkenyt äänikortin REAR
SPEAKERS OUT lähdön suoraan saman äänikortin LINE IN 3.5mm jakkiin
lyhyellä 3.5/3.5 stereo piuhalla.
Eihän tuo Rear speaker-liitäntä sitten aiheuttaisi äänenlaatuongelmaa?
Jossain tilanteissahan tuollaiseen takakaiutinlähtöön saattaa mennä joko
"surround-tilaääntä" tai sitten ei ääntä ollenkaan. Varmempaa olisi kai
kytkeä looppipiuha siihen tavalliseen front speaker/phones-liitäntään,
joka on monissa nykykoneissa merkitty vihreällä värillä.
--
TjA