Tietokoneen äänikortin mikrofoni
Esa Heikkinen
2009-03-25 19:55:17 UTC
Hei

Olen vähän ihmetellyt miten tietokoneen äänikorteissa toimivat
mikrofonit (esim. headsetissä oleva) on tehty, kun ostin ulkoisen "vähän
paremman" USB-äänikortin (M-AUDIO MobilePre USB), jonka stereo mic -
enkä line inputs -liitännöissä (3.5 mm plugi) en saanut ko. mikkiä
toimimaan.

Vaatiiko "normaalit" äänikortin mikit jonkun ulkopuolisen jännitteen (3
V) toimiakseen ? Niissähän kolme "karvaa", vaikka ne eivät
stereomikkejä. Jos tälläinen jännite tarvitaan, miten sen parhaiten
voisi syöttää ? Jonkinlaisen välipalikan kautta ja saako tälläisiä jostain ?

En tarkoita XLR-mikkejä, jotka vaativat sen Phantom-jännitteen.

---
Esa
KK
2009-03-27 10:36:54 UTC
Post by Esa Heikkinen
[...]
Itse asiaan en osaa sanoa mitään, mutta ryhmässä
sfnet.harrastus.elektroniikka voisi tärpätä paremmin.

- k
Esa Heikkinen
2009-03-29 15:17:36 UTC
?
Post by Esa Heikkinen
En tarkoita XLR-mikkejä, jotka vaativat sen Phantom-jännitteen.
Itse asiaan en osaa sanoa mitään, mutta ryhmässä
sfnet.harrastus.elektroniikka voisi tärpätä paremmin.
- k
Kiitos tästä vastauksesta. Olen siellä jo kysynyt asiaa, mutta mitään
vastausta en ole vielä saanut. Oli ilmeisesti liian paha kysymys syystä
taikka toisesta ? Taikka sitten niin yksinkertainen, että kukaan ei
viitsi vastata tyhmiin kysymyksiin..

---
Esa
Mika Ristolainen
2009-03-29 15:28:41 UTC
Post by Esa Heikkinen
[...]
tollainen vai?
http://www.epanorama.net/circuits/microphone_powering.html
-MR- /vastatessasi mailiin poista ".poista" ja "invalid." osoitteesta.
Esa Hämäläinen
2009-03-29 19:28:31 UTC
Post by Esa Heikkinen
Post by Esa Heikkinen
[...]
http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=92624d kuvien
mukaan kytkettävää Phantom-sähköä on tarjolla vain XLR-liittimistä.

http://www.m-audio.com/images/global/manuals/060628_MPre_UG_EN01.pdf
ohjeita (Quick Start Guide) on varmaan tullut noudatettua?
Ääniliitäntöjen ominaisuuksia on kuvattu tarkemmin sivulla 23 ja 24.

Varoitus bias-jännitettä kaipaavista mikeistä on mainittu: "The 1/8”
stereo input connects to the same channels as the 2 XLR microphone
inputs. It is provided for use with stereo dynamic microphones or
self-powered stereo condenser microphones with 1/8” stereo outputs. Do
not confuse this jack with similar looking jacks found on consumer sound
cards, which accept only mono microphone signals that require a bias
voltage to the microphone."

Koska tämä purkki saa virran USB-liitännästä, niin toimitaan koko ajan
linjatasolla. Kortin ulostulossa ei ole tehovahvistinta, vaan ulostulo
on kytkettävä ulkoiseen vahvistimeen, jos haluaa "luukuttaa".
Tomi Holger Engdahl
2009-03-30 12:52:45 UTC
Post by Esa Heikkinen
[...]
Normaalit PC:n äänikortin mikrofonit vaatii toimiakseen käyttöjännitteen,
jonka PC:n äänikortti sille syöttää mikrofoniliitäntänsä kautta.
Perinteisesti se syöttö siellä PC:n äänikortissa on ollut 5V syötettynä
noin 2 kohm vastuksen läpi tai jotain lähelle vastaavaa.
Syöttö tapahtuu mikkiliittimen keskimmäiseen kontaktiin.

+------+ / \
| |-------------- output--------------------------| |
| mike | +===+
| |--------------- bias +5V ----------------------| | 3.5mm plug
| | | |
| |---------------- ground -----------------------| |
+------+ground | |
+=======+
| |

Enempi tietoa yksityiskohdista löytyy täältä
Post by Esa Heikkinen
Niissähän kolme "karvaa", vaikka ne eivät
stereomikkejä. Jos tälläinen jännite tarvitaan, miten sen parhaiten
voisi syöttää ?
Noin 5V syötettynä noin 2 kohm vastuksen läpi sinne
mikkiliittimen keskimmäisen kontaktin ja maan väliin
hoitaa homman.
Post by Esa Heikkinen
Jonkinlaisen välipalikan kautta ja saako tälläisiä
jostain ?
Välipalikappa onnistuu liittäminen.
Valmiiden juuri sopivien saatavuudesta en osaa sanoa.

Rakennusojeita aiheesta jos äänikortissa mikkitasoinen tulo
http://www.epanorama.net/circuits/microphone_powering.html
Jos siellä on vain linjatasoinen tulo, niin sitten tarvinnet
sopivan esivahvistimen tuon adapterin ja äänikortin väliin.
Post by Esa Heikkinen
En tarkoita XLR-mikkejä, jotka vaativat sen Phantom-jännitteen.
---
Esa
--
Tomi Engdahl (http://www.iki.fi/then/)
Take a look at my electronics web links and documents at