Pakkaava mutta häviötön videokoodekki?
Mikko Koho
2012-08-19 14:34:16 UTC
Pitäisi saada sellainen videokoodekki joka pakkaa videon tiedostokoon mahdollisimman pieneksi mutta joka ei samaan aikaan hävitä mitään informaatiota. Samaan tapaan kuin TIFF kuvapuolella ja FLAC audiopuolella. Onko ehdotuksia tai jopa pientä vertailua koodekeista?

En ole videonkäsittelyn ammattilainen mutta minulla on projekti johon olen kuvannut mahdollista tehostekäyttöä varten melkoisen määrän raakavideota ihan normi pokkarilla ja kovalevy alkaa pikkuhiljaa huutaa armoa. En kuitenkaan haluaisi raiskata laatua koska mutu on että yksikään tuotos ei sellaisenaan sovellu käyttöön mutta editoimalla voisi saada jotain tarvittaessa aikaan. Haluan tehdä pakkauksen vasta kun materia joskus tulevaisuudessa on valmis.

Mikko
P.V.
2012-08-20 18:10:55 UTC
"Mikko Koho" kirjoitti
Post by Mikko Koho
[...]
Pokkarin jäljiltä videot erittäin todennäköisesti ovat jo häviöllisesti
pakattuja, joten videoiden muuntaminen häviöttömästi pakkaavaan muotoon
tuottaisi yleensä vieläkin suurempia tiedostoja -- samalla tavalla kuin
kuvapuolella JPEG-kuvan muuntaminen häviöttömästi pakattuun muotoon.

Jostain on tosin jäänyt sellainen mielikuva, että jotkin
tiedostonpakkausohjelmien nykyversiot kehuvat pakkaavansa myös
videotiedostoja. Homma toimisi siten, että videotiedostojen annettaisiin
olla alkuperäisessä muodossaan, ja pakkausohjelmalle annettaisiin lupa
käyttää jotain ihan sen omaa pakkaustapaansa, ja määritettäisiin
maksimipakkaus (voi olla jokin sellainenkin asetus, jolla määritetään
tiedoston tyyppi nimenomaan videotiedostoksi, mutta ohjelmien pitäisi osata
päätellä tiedostojen sisältö tiedostopäätteenkin perusteella). Jos ohjelma
osaa pakata tehokkaasti juuri kyseisentyyppisiä tiedostoja, tuloksena on
pienempi tiedosto, pakattu tiedosto on jonkin verran pienempi.

Kokeilinpa nyt WinZipillä: videokameran tuottamat MTS- js M2TS-tiedostot
pienenivät noin kaksi prosenttia, ja DivX-pakattu AVI-tiedosto pieneni viisi
prosenttia. MP4-tiedosto ei pienentynyt lainkaan. Jos vielä kiinnostaa, voit
kokeilla videoidesi pakkaamista esim. ilmaisella 7-Zip-ohjelmalla, joka
muistaakseni sekin kehui pakkaavansa myös videotiedostoja (mutta ei taaskaan
mihinkään muissa ohjelmissa aukeavaan muotoon); minulla ei sitä tällä
hetkellä ole asennettuna.

Itse pitäisi videot ihan kameran tuottamassa muodossa ja hankkisin vain
tarvittavan määrän ulkoisia kovalevyjä.

P.V.
Petteri Kangaslampi
2012-08-20 18:42:55 UTC
Post by Mikko Koho
[...]
HuffYUV oli aikoinaan mun valinta, ja siitä näkyy olevan jalostetumpi
versio Lagarith: http://lags.leetcode.net/codec.html

Petteri